perjantai 15. marraskuuta 2013

Katan tulkitseminen osa 2 Termistöä bunkai 分解, oyo 応用 ja henka 変化

分解 Bunkai-termistä on muodostunut sana, jonka suomalaiset karatekat ymmärtävät tarkoittavan selitystä, jostakin katan tekniikasta. Tuo termi ei ole yksioikoisesti ymmärrettävissa sanaksi selitys, sillä se oikeammin tarkoittaa osiin pilkkomista ja sen ymmärtämistä. Tietysti asian pilkkominen osiin parantaa kykyä ymmärtää jotakin asiaa, ja siten bunkai-termi on ymmärrettävissä epäsuorasti myös terminä selitys. 解説 Kaisetsu-termi on käytössä joissain tyylissä ja se tarkoittaa selvästi jonkin asian selittämistä. Eli bunkai ja kaisetsu, meille länsmanneille tarkoittaa aika lailla samaa asiaa. Bunkai-sana usein mielletään niin, että kyseinen tulkinta asialle on aito ja perinteinen, ei mikään oma keksintö. Siksi bunkai sanaa tulisi käyttää vain silloin kun kyseessä on tyylin virallinen bunkai.

Shorinryulle bunkai terminä osuu kuin nukite silmään, sillä katan tekniikoiden harjoittelussa on kyse palasen irroittamista katasta ja sen harjoittelua. Jos harjoittelet maegeria harjoittelet yhtä katan tekniikkaa eli bunkaita. Emme taida missään tyylissä kiistellä sen tarkoitusta? Vai onko joku opettanut sitä lukoksi? Maegerin bunkai Seisan katassa on potku keskivartaloon päkiällä. Maegeri on sovellettavissa käytäntöön sellaisenaan tai eri askelluksin tehtynä, etujalan potkuna, eri korkeudet ja kohteet. Jos haluaa, niin kärkiteräksi voi ruuvata isovarpaan. Silloin onkin jo leikki kaukana. Kaikkia noita maegerin versioita ei ole katassa mielekästä harjoitella. Jos ylipäätänsä katojen kaikista tekniikoiden sovelluksista tehtäisiin kata olisi se melkoisen pitkä. Bunkai on tekniikoiden soveltamisen tärkeä lähtökohta, mikään versio noista maegereista ei ole toistaan parempi. Sovellusta kutsutaan japaniksi oyoksi 応用. Oyo bunkain harjoittelu on tärkeää, sitä kautta kata herää henkiin. Oyossa voi ja pitää käyttää myös omia aivojaan, eikä muodossa pysymisen tule olla orjallista, vaan tilanne luo omat vaatimuksensa.

Henka, henkuwa 変化. Joskus katassa tekniikka on yksinään, Pinan yondanin ensimmäinen tekniikka on esimerkki tästä, se on vailla vastaiskua. Kun tehdään paritekniikka tähän on lisättävä tietysti hyökkäys ja silloin on kyseessä henka. Funakoshi eräässä kuvassa suorittaa Naifanchin ensimmäisen torjunnan ja jatkaa tekniikkaa alasviennillä, tämä tekniikka on nimeltään koma nage. Joissain yhteyksissä tämän on väitetty olevan bunkai, se ei ole sitä itsensä Funakoshin mukaisesti vaan kuten hän itse kirjoittaa se on Naifanchin henka.Se voidaan nähdä Naifanchin ja Gojushihon tekniikoiden yhdistelmänä. Perinteinen Naihanchin bunkai on torjunta, kiinniotto ja kyynärpää lyönti. Motobu sensei mainitsee, ettei hänestä tämä kombinaatio ole kovin hyvä, Saruu haluaisi jatkaa kiinnioton jälkeen iskulla. Seibukanin ippon kumite on pullollaan henka tekniikkaa, koska tekniikat ovat katasta, mutta kombinaatiot ovat toisia. Katojen tekniikoiden uudelleen järjestely paritekniikassa on yksi harjoittelun kohteista, vaikka katan kombinaatio on hyvä ehdotelma tilanne voi vaatia jotain muuta.

Bunkai, Oyo ja henka ovat spontaanin puolustuksen ja hyökkäyksen kulmakiviä. Jos sanoisin Shimabukuro senseille, että gedanbaraille on 72 bunkaita, hän tietäisi minun vitsailevan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti